علل بروز نرمی غضروف کشکک زانو
نوشته شده توسط : مهدیه

نرمی غضروف در ناحیه کشکک زانو از دسته عوارضی است که با وجود آن غضروف زیر کاسه زانو به شدت نرم شده و آسیب می‌بیند. در حالت کلی عارضه نرمی کشکک زانو عارضه‌ای است که به علت استفاده بیش از حد از این ناحیه به طور معمول در ورزشکاران اتفاق می‌افتد که دارای اختلالات آناتومیک بیرونی اندام‌های تحتانی هستند.

همچنین از علل دیگر این عارضه می‌توان به وارد شدن آسیب‌های جدی به زانو همانند در رفتگی در ناحیه کشکک زانو و یا برخورد ضربه‌ای مستقیم و پرقدرت به زانو دانست. در افراد مسن‌تر بروز این عارضه معمولا با آرتروز مفصل پاتلوفمورال همراه می‌شود. شما با خرید دستگاه فیزیوتراپی به راحتی این بیماری را درمان خواهید کرد.

علل بروز نرمی غضروف کشکک زانو

شکل پیشرفته‌ای از بیماری سندروم درد پاتلوفمورال را می‌توان نرمی کشکک دانست. این اتفاق با جای‌گیری غیرعادی استخوان در قسمت کشکک بر روی قسمتی از استخوان ران (شیار استخوان) همراه است. با گذشت زمان و استفاده بیش از حد از این ناحیه، غضروف مشترک بین دو استخوان شروع به نرم شدن و فروپاشی در اثر اصطحکاک و سابیدی بیش از حد می‌کند.

در ادامه لیست برخی از قسمت‌ها که با جای‌گیری نامناسب کشکک ممکن است دچار عارضه شوند را نام می‌بریم:

  1. آنته ورژن استخوان ران
  2. پیچ خوردگی خارجی استخوان درشت نی
  3. ژنوواروم
  4. ژنوالگوم
  5. کف پای صاف
  6. پتلا التا
  7. ناهماهنگی عضلات چهار سر
  8. آسیب‌های تروماتیک در زانو

و ... از این دسته عوارض هستند.

بررسی علائم و نشانه‌ها

بررسی علائم و نشانه‌ها

ظهور علائم نرمی در ناحیه کشکک زانو به تدریج است. به طور کلی بیمارانی که از درگیر این عارضه هستند از درد خفیفی در جلو زانو خود رنج برده که این درد در اثر نشستن‌های زیاد در زمان رانندگی، سینما و ... بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود.

درد در زمان بالا و پایین رفتن از پله، زمان برخاستن از حالت نشسته، بروز احساس خرد شدن و ... از دیگر علائم ابتلا به این عارضه استخوانی است. همچنین در بعضی از موارد بیمارنی با این عارضه از وجود التهاب زانو در زمان راه رفتن‌های طولانی مدت ناراحت هستند.

روش‌های تشخیص نرمی کشکک زانو

شباهت علائم عارضه‌ی نرمی کشکک زانو به دیگر بیماری‌های مربوط به زانو بر متخصصین پوشیده نیست. پزشکان و متخصصین این حوزه برای اعلام تشخیص قطعی خود از این عارضه نیاز به انجام آرتروسکوپی، معاینات مختلف، تصویربرداری و بررسی سوابق بیمار دارند.

در بیشتر حالات معاینات پزشکی به منظور تشخیص این عارضه با فشار آوردن بیش از حد و ضربه زدن به کشکک زانو قابل مشاهده است. همچنین بررسی جایگیری کشکک زانو با خم و راست کردن آن قابل رویت پزشک خواهد بود. قرار دادن دست روی کشکک زانو در هنگام باز و بسته کردن آن احساسی شبیه به خرد شدن (کریپتاسیون) به پزشک القا می‌کند که این موضوع نشان دهنده نرمی در ناحیه کشکک زانو است.

استفاده از ابزار تصویربرداری از زانو بویژه مفصل پاتلوفمورال تشخیص آرتریت که از نشانه‌های نرمی کشکک زانو است برای پزشکان آسان‌تر کرده است. همچنین استفاده از تکنولوژی تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان MRI علائمی مانند ساییدگی و ترک خوردن غضروف را به پزشکان نمایش می‌دهد.

درجه‌بندی نرمی کشکک زانو

پس از تشخیص این عارضه، میزان پیشرفت بیماری قابل اندازه‌گیری و درجه‌بندی است. درجه 1 در این بیماری نمایانگر تورم و نرمی در غضروف می‌باشد. در درجه 2 علاوه بر نرمی شاهد ترک خوردگی در اندام هم خواهیم بود. درجه 3 مربوط به زمانی است که ترک خوردگی گفته شده در درجه دوم به مقدار کمی تا استخوان ساب کندران رسیده باشد. درجه 4 که پیشرفته‌ترین حالت این عارضه را تشکیل می‌دهد، غضروف تا استخوان ساب کندران به طور کلی متلاشی و از بین رفته است.

بررسی روش‌های درمان عارضه نرمی کشکک زانو

بررسی روش‌های درمان عارضه نرمی کشکک زانو

درمان‌های مرتبط با این عارضه تقریبا در تمامی حالات ابتدا بدون نیاز به جراحی آغاز می‌شوند. در صورتی جراحی یکی از گزینه‌های درمانی این عارضه می‌باشد که بیمار از تمامی فرآیندهای درمانی بدون نیاز به جراحی بهره‌مند شده و باز هم علائم مختلف این بیماری در او مشاهده شود.

روش‌های درمان بدون جراحی

یک روش کم‌خطر از سلسله روش‌های درمان نرمی کشکک زانو بدون جراحی، برپایه درمان فیزیکی و تصحیح فعالیت‌های می‌باشد. روش‌هایی مانند قراردادن یخ در محل، بکارگیری دارو‌های ضد التهابی و ... از جمله راه‌کارهای درمان اولیه این عارضه می‌باشد.

ورزش و فیوزیوتراپی

به‌کارگیری روش‌های درمانی توسط علم فیزیوتراپی و تاثیر آن بر روی تعادل بیشتر عضلات چهارسر ران، درمانی مفید برای مبتلایان به این عارضه می‌باشد. همچنین با تهیه دستگاه‌ فیزیوتراپی روش درمانی آسان‌تری را پیش بگیرید. به طور عمده در بیماران مبتلا به عارضه نرمی کشکک زانو، عضله واستوس مدیالیس ابلیک رشد کافی نداشته و برای بهبود عملکرد نیاز به تقویت بیشتر دارد.

نوار بندی کشکک زانو، موبیلیزاسیون و مانی پولاسیون مفصل پاتلوفمورال از دیگر روش‌های مورد استفاده در درمان به کمک فیزیوتراپی است.

استفاده از انواع زانوبند‌های طبی همراه با محدودکننده‌های سخت و محکم روش دیگری برای درمان بدون جراحی است.  همچنین لازم به ذکر است استفاده از انواع کفش طبی  به افراد مبتلا به اختلالات آناتومیک مانند کاف پای صاف توسط پزشکان توصیه می‌شود.

در این مقاله از برجیس خواندیم که ....

عارضه نرمی غضروف در ناحیه کشکک زانو چیست؟ شایع‌ترین علائم این بیماری در افراد مبتلا را عنوان کرده و برخی از اصلی‌ترین روش‌های درمانی بدون نیاز به جراحی را توضیح دادیم.

در ادامه روش‌های اصلی در تشخیص این بیماری و ابزارهای مورد نیاز برای تشخیص دقیق‌تر را عنوان کردیم. در انتهای این مقاله از شرکت تجهیزات پزشکی برجیس اگر شما فردی مبتلا به عارضه‌های استخوانی، مفصلی و ... هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر و افزایش میزان آگاهی از بیماری خود به بلاگ برجیس مراجه کرده و از به‌روزترین مقالات ما در این حوزه استفاده کنید.





:: بازدید از این مطلب : 216
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: